Kenellä on kylän le­veim­mät te­lat? – Suu­rem­paa kan­ta­vuut­ta ja kan­nat­ta­vuut­ta ta­voi­tel­laan met­sä­työ­maal­la

Reino Alatalon uuteen ajokoneeseen on lisätty ylimääräinen akseli. Kymmenen pyörää pyörii alla ja 90 sentin telalappua on jatkettu 16 sentillä. Puuta kaatuu Virsun sydänmaalla. Esa Alatalo on ollut monitoimikoneen ohjaksissa 13-vuotiaasta saakka, yli 20 vuotta. Telat.
Reino Alatalon uuteen ajokoneeseen on lisätty ylimääräinen akseli. Kymmenen pyörää pyörii alla ja 90 sentin telalappua on jatkettu 16 sentillä.
Reino Alatalon uuteen ajokoneeseen on lisätty ylimääräinen akseli. Kymmenen pyörää pyörii alla ja 90 sentin telalappua on jatkettu 16 sentillä.
Kuva: Juha Hagelberg

Pudasjärvellä valtionmetsissä puuta kaatuu tasaiseen tahtiin. Sivullisesta saattaa joskus näyttää, että sitä kaadetaan jopa keskenkasvuisena. Oli niin tai näin, velkavetoinen Suomen valtio tarvitsee rahaa. Mistäpä sitä muualta kuin pohjoisen metsistä?

Meidän korkeuksillamme valtion metsien ikäjakauma on tasainen, koska ne hakattiin Osaran aukioineen melkeinpä yhtäsoittoa 1960-luvulla. Satavuotiasta ikimetsää ei enää parturoitavaksi ole, niinpä puoli vuosisataa sitten tehdyillä avohakkuilla on käynnissä uusi kierros.

Parhailta kankailta ovat hakkuut olleet käynnissä jo pitempään. Soiden takaista turvemaiden korjuuta jatkossa riittää. Nykyiset talvet eivät ole olleet talvileimikoille kovin suotuisia. Korjuuta varten täytyy kaluston kantavuuden kasvaa.

Puuta kaatuu myös Metsähallituksen savotalla Virsun sydänmaalla Kuressa. Metsäkoneurakointi Reino Alatalo Oy:n kalusto on puinut puuta alueella kuukauden.

Esa Alatalon ohjastama moto kaataa puuta Haapuan metsätien piston varressa. Isä-Reino on tuonut uudella ajokoneella kuorman lanssiin. 50 hehtaarin päätehakkuuleimikosta ja 15 hehtaarin harvennuksista oli viime viikolla enää rippeet jäljellä.

Hiljattain Ponsselta tilattuun ajokoneeseen on lisätty perään ylimääräinen akseli. Kymmenen pyörää pyörii alla ja päällä on tavallista leveämmät telat. Normaalia 90 sentin telalappua on jatkettu 16 sentillä.

Jyväskylän konepajan valmistamat telat ovat Reino Alatalon mukaan 1½ kertaa tavallisia kalliimmat. Mutta ehkä ne vielä hintansa maksavat. Kovan maan leimikoiden loppuessa on siirryttävä vetisimmille seuduille.

Näillä seuduin eivät Alatalon konemiehet tiedä toista samanlaista yhdistelmää olevan – eikä niitä taida olla montaa koko Pohjois-Suomessa.

– Piruuttaan kokeiltiin talvileimikoksi merkityllä alueella. 3000 mottia ajettiin täysillä kuormilla. Ei sinne paljoa jälkiä jäänyt, vaikka kosteutta on tänä kesänä riittänyt ja alla oli pari-kolme metriä turvetta, ihastelee makkaranpaistotulia virittelevä metsäkoneyhtiön toimitusjohtaja.

– Ero on huomattava. Kokonaan eri kone. Jälki petti vain sellaisissa paikoissa, joista tekokone oli särkenyt maankengän. Ei sinne tavallisella kymppipyörällä olisi ollut mitään asiaa, todistelee myös korjuukoneensa lounastauolle pysäyttänyt yrityksen nuorempi polvi.

Oulusta asti olivat herrat käyneet korjuujälkeä ihmettelemässä. Vastaavia kohteita on Alatalon konemiehillä tulevan talven ja ensi kesän aikana odottamassa. Syksykantamilla urakoidaan kuitenkin vielä paremmilla mailla metsäteiden varsissa.

Keväällä Metsähallituksen kanssa tehdyn viisivuotisen, 50 000 kuutiometrin urakointisopimuksen puitteissa on pian siirtyminen seuraavalle sydänmaalle.