VAALIKONE: Vastaa Ii­jo­ki­seu­dun vaa­li­ko­neen ky­sy­myk­siin ja katso kuka voisi olla eh­dok­kaa­si

HYVINVOINTIALUE: Täl­lai­siin hal­lin­to­him­me­lei­hin alue­vaa­leis­sa annettu ääni johtaa – "Neu­vot­te­lu­kun­nil­la olisi alueil­le pa­rem­mat tun­to­sar­vet, kun niissä olisi maal­lik­koe­dus­ta­jia­kin"

Kela muuttaa Pu­das­jär­vel­lä uuteen Hyvän olon kes­kuk­seen – asia­kas­pal­ve­lua ajan­va­rauk­sel­la ja ver­kos­sa

Pudasjärvi

Kelan palveluasiantuntija on jatkossa tavattavissa Hyvän olon keskuksessa perjantaisin ajanvarauksella 8. lokakuuta alkaen. Tavoitteena on tiivistää paikallista yhteistyötä kunnan sosiaalitoimen ja työllisyyspalvelujen kanssa, kertoo Kela tiedotteessaan.

Kela muuttaa lokakuussa Pudasjärven Hyvän olon keskus Pirttiin. Tavoitteena on tiivistää yhteistyötä samassa osoitteessa toimivien paikallisten yhteistyökumppaneiden kuten sosiaalitoimen ja työllisyyspalvelujen kanssa. Lisäksi Kela haluaa varmistaa puhelinpalvelun ja varattavien aikojen hyvän saatavuuden.

Käyntiasioinnit Kelan palvelupisteissä ovat viime vuosina laskeneet merkittävästi. Vuonna 2019 Pudasjärvellä kävi keskimäärin 49 asiakasta viikossa, tänä vuonna elokuun loppuun mennessä keskimäärin 18 asiakasta viikossa.

Samaan aikaan verkkoasioinnin ja puhelinpalvelun suosio kasvaa. Pohjois-Pohjanmaalla noin 77 % hakemuksista tehtiin alkuvuonna verkossa. Alkuvuonna asiakkaat soittivat keskimäärin 12 000 puhelua kuukaudessa, mikä on noin 5 % enemmän kuin vuonna 2019. Myös puhelinajanvarausten määrä kasvoi.

Kelan palveluasiantuntija Pudasjärvellä on lokakuusta alkaen tavattavissa perjantaisin vain ajanvarauksella.

Asiakas ei voi varata käyntiaikaa itse. Kun asiakas tarvitsee neuvontaa Kela-asioissa, hänen kannattaa soittaa puhelinpalveluun. Puhelinpalvelussa voi hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä. Jos puhelinpalvelussa huomataan, että käynti palvelupisteessä on välttämätön, Kelan työntekijä varaa asiakkaalle ajan palvelupisteeseen.