Kaup­pias uskoo Pu­das­jär­ven tu­le­vai­suu­teen – K-Su­per­mar­ke­tin mil­joo­nain­ves­toin­nis­sa lai­te­taan lähes kaikki uusiksi

Mainostolpan pohjatyöt käyttävät, kun Teuvo Ojala (vasemmalla) ja Oiva Vähäkuopus koneita sompailevat. Tommi Niskanen ehti käydä meininkiä vilkaisemassa. Tästä se lähtee, 30 metriä korkea mainostolppa, nousemaan, kauppias Tommi Niskanen näyttää.
Mainostolpan pohjatyöt käyttävät, kun Teuvo Ojala (vasemmalla) ja Oiva Vähäkuopus koneita sompailevat. Tommi Niskanen ehti käydä meininkiä vilkaisemassa.
Mainostolpan pohjatyöt käyttävät, kun Teuvo Ojala (vasemmalla) ja Oiva Vähäkuopus koneita sompailevat. Tommi Niskanen ehti käydä meininkiä vilkaisemassa.
Kuva: Toivo Kiminki

Viimeisimpien kaupungin kaavailujen pohjalta Pudasjärvellä nelisen vuotta K-Supermarketin kauppiaana viihtynyt Tommi Niskanen on tehnyt kovan päätöksen panna kauppa uusiksi heti perusteellisesti.

Rakennusta ei laajenneta, mutta uuden laitetekniikan ansiosta 1860 neliön tiloihin mahtuu entistä enemmän valikoimaa ja väljyyttä.

Niskanen kertoo viimeisen puolen vuoden aikana tutustuneensa kaupan trendeihin niin tilankäytön kuin valikoimien suhteen Ivalon ja Barcelonan välillä.

– En ole tutkinut vain tämän päivän tilannetta vaan tulevaa, esimerkiksi ruokatrendejä.

Pääosin omasta suunnitellusta, eri alojen asiantuntijoiden mukana ollessa, alkava remontti on jo käynnistynyt. Viemärikuvaukset on tehty, samoin niiden huuhtelut.

Niitä, kuten jatkossa muitakin töitä kaupan sisällä, tehdään paljolti yöaikaan.

– Asiakkaille on sitten joka päivä uutta, kaupan aukioloajat kun pysyvät ennallaan remontista huolimatta, Niskanen naurahtaa.

Kurenalan koulun tontille aiemmin kaavailtu liikekeskus lykkäsi muutaman vuoden kauppiaan suunnitelmia.

– Totuus on, että valikoimat heikkenisivät, jos paikkakuntalaisten ostovoima jakautuisi vielä useammalle toimijalle. Ei silloin yksikään kauppa pystyisi pitämään valikoimaa, joka kiinnostaisi myös turisteja ja oululaisia mökkiläisiä.

Ne ovat uusinta uutta, kylmäaineena on hiilidioksidi.

Suurin yksittäinen investointi on uudet kylmälaitteet. Ne ovat uusinta uutta, kylmäaineena on hiilidioksidi.

– Ympäristöystävällisyys on merkittävä tekijä tässä, mutta jatkossa myös huolto ja ylläpito, Tommi Niskanen sanoo.

Kauppias on tyytyväinen, kun saa kylmälaitteiden asennukseen paikallisen yrittäjän, Hannu Koivun. Muutenkin Niskanen sanoo tarjoavansa mahdollisimman paljon eri alojen töitä paikallisten tehtäväksi.

Hän haluaa olla esimerkkinä siihen, että oman paikkakunnan palveluja käytetään mahdollisimman paljon. Koivun lisäksi päteviä monen alan osaajia täältä kyllä löytyy, hän vakuuttaa.

– Ekologia ja eurot ovat konsultteina myös ratkaisussa, jolla kylmälaitteiden hukkalämpö käytetään kaupan lämmitykseen.

Valaistuskin on uusinta uutta, ledit ovat tehokkaita ja myös ympäristöystävällisiä. Niskanen on ynnäillyt niiden ansiosta säästävänsä yli puolet valaisukustannuksissa nykyiseen verrattuna.

Myymälän kalustuskin menee uusiksi. Ne uusimalla kauppias sanoo saatavan tiloihin väljyyttä, jota asiakkaat ovat kyselyissä toivoneet. Muutenkin on uudistusten lähtökohtana vahvasti asiakaspalaute, jota Niskanen toivoo saavansa saavansa edelleen myös uudistuksista.

– Kun uutta tehdään, niin sitten kunnolla, kauppias sanoo.

Kauppaan tulee pitäjän ensimmäiset automaattikassat, perinteisiä tietenkään unohtamatta.

Kauppias Niskanen on vuokralaisena Keskon tiloissa. Sisätilojen, ja vähän ulkopuolellekin tulevien investointien maksaja hän sanoo olevansa itse. Omistajakin osallistuu rakennuksen ulkopuolisiin remontteihin.

Logistiikan sujuvoittamiseksi menevät kaupan lastauslaiturit uusiksi. Kierrätyspiste uusitaan myös, samoin parkkipaikkaa.

Remontin näyttävimmän osion pohjatyöt ovat jo alkaneet. Ojalan maansiirtokalusto on kaivanut Kuusamontien kupeeseen montun, johon uppoaa 60 kuutiometriä betonia. Sopivasti ennen joulua on sitten valmista, sillä paikalle kohoaa 30 metriä korkea valopyloni, Niskanen sanoo.

– Mietin, tehtäisiinkö se hirrestä, mutta riittävän etevää tekniikkaa siihen en löytänyt, teräksinen siitä tulee.

Näyttävä mainostolppa tehdään ohikulkijoiden houkuttelemiseksi. Paikalliset asukkaat ovat Niskasen mukaan löytäneet kaupan valikoimat hyvin. Erityisen tyytyväinen hän on lapsiperheiden asiointiin.

– Kun näkee kaupassa lapsia ja nuoria vanhempineen, usko Pudasjärven tulevaisuuteen kohoaa kummasti. Kaikki asiakasryhmät ovat tietenkin tärkeitä, esimerkiksi ilman matkailijoita ei olisi tällaisiin valikoimiin mahdollisuutta.

Niskasen kaavailujen mukaan kaupan saneeraus valmistuu hiihtolomaviikkojen alla. Investoinnin euromäärästä hän vinkkaa sen verran, että on siinä ensimmäisen numeron perässä kuusi muuta.

Näyttävä mainostolppa tehdään ohikulkijoiden houkuttelemiseksi.