
Profin oy:n perustaja Martti Haapala muisteli yrityksen 40-vuotisjuhlassa vuosikymmenten matkaa vuonna 1977 perustetusta Kynkään Puu ja Puutarha Ky:stä nykypäivän Profiniin.
Haapala kertoi ainakaan innostuneensa puunkäsittelystä nähdessään vanhan kirkon korjaustöiden yhteydessä, miten puuta oli työstetty niin, että se kestää.
– Kaikki lähtee puusta, siitä, miten se sahataan ja miten sitä käsitellään.
Yrityksen tarina alkoikin ajatuksesta “kaikkea maasta ja puusta”. Sen ensimmäisiä tuotteita olivat kangaspuut, joita kysellään vieläkin, vaikka niiden valmistus on aikoja sitten lopetettu. Tuotteiden laadukkuus ei ollut sattumaa, vaan Haapala otti selvää hyvien kangaspuiden ominaisuuksista haastattelemalla kangaspuiden käyttäjiä. Saatu tieto yhdistettiin yhteen tuotteeseen.
Haapalan mukaan edelleen on olennaista ottaa selville, millainen on hyvä tuote ja millaiselle on tarvetta.
– Olemme tehneet arvoanalyysia pienistä ja isoista asioista.
Samaan tapaan Profin suuntautui ikkuna-alalle, kun Kontiotuotteen silloinen toimitusjohtaja Timo Tiirola mainitsi Haapalalle, että yritys tarvitsisi hirsirakennuksissa kestäviä ikkunoita. Sellaisia alettiin kehittää ja valmistaa.
1980-luvun puolivälissä Haapalat näkivät laadukkaissa ikkunoissa ja ovissa markkinaraon, ja yrityksestä tuli nopeasti edelläkävijä suomalaisessa puusepänteollisuudessa.
Haapalan mukaan Profinilla opittiin tuotesuunnittelun merkitys heti alkuunsa – sitä hän pitää yhtenä menestyksen suurimpana syynä. Yrityksen filosofiaan kuuluu se, että ensin kuunnellaan asiakkaan tarve, sitten toteutetaan se ja vastataan tuotteesta loppuun saakka.
– Laatu ja kokonaisvaltainen palvelu. Hinnalla emme kilpaile, Haapala tiivistää.
Haapala pitää 1990-luvun lamaa yhtiön pelastuksena. Suomen romahtanut taloustilanne pakotti yrityksen suuntaamaan maan rajojen ulkopuolelle.
Haapala äkkäsi lähteä Japaniin messuille esittelemään ikkunoita. Reilun vuoden päästä messuista Profin sai ensimmäisen Japanin-kaupan ja maailman markkinat avautuivat.
Japaniin paitsi vietiin, sieltä myös tuotiin. Tuliaisena oli oppi ikiaikaisista japanilaisista sahaustekniikoista. Myös pikkutarkkuus opittiin ja sisäistettiin osaksi yhtiön toimintatapaa.
Seuraava uudistumisen askel otettiin, kun yritys alkoi panostaa lasiliukuseiniin.
– 5 in 1 -järjestelmä on nykyään varteenotettava vaihtoehto esimerkiksi isoissa kerrostalohankkeissa ja se on tuonut uutta suomalaiseen rakentamiseen.
Nykyään yritys keskittyykin juuri lasiliukuseinäelementtien tuotantoon.
Juhlassa kuultiin myös Tampereen teknillisen yliopiston professorin Markku Karjalaisen onnittelusanat ja puheenvuoro, jossa hän valotti rakentamisen tulevaisuuden näkymiä.
Karjalaisen mukaan puurakentaminen kiinnostaa kovasti ja vasta hiljalleen Suomessa on alettu nähdä puu vaihtoehtona myös kerrostalojen ja julkisten rakennusten materiaalina.
– Puualalle kerrostalot ovat uusi mahdollisuus, hän painotti ja totesi niissä olevan sijansa myös Profinin tuotteilla.
Uudisrakentamisen lisäksi Karjalainen uskoo, että Profinin tuotteille on kysyntää korjaus- ja ylläpitorakentamisessa.
Juhlapuheen piti Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, jolle Pudasjärvi on entuudestaan monin tavoin tuttu paikka muun muassa vaimon sukujuurien myötä. Vastikään Pentikäinen oli viettänyt aikaa myös Syötteellä.
Pentikäisen mukaan Profin on esikuvayritys monessa mielessä. Puheessaan hän nosti esille kahdeksan näkökulmaa.
– Ensiksi Profin edustaa vahvasti pohjoista yrittäjyyttä, ja erityisesti pohjoisen maaseudun yrittäjyyttä, joka tuo työtä ja hyödyntää alueen luonnonvaroja.
Toiseksi Profin on erinomainen esimerkki yrityksestä, joka on nostanut laadun kilpailueduksi.
Kolmanneksi Pentikäinen mainitsi Profinin designkulttuurin.
– Täällä on uskottu luovaan suunnitteluun ja sen merkitykseen liiketoiminnassa – eikä ole vain uskottu, vaan on myös sen puolesta toimittu.
Neljänneksi ja viidenneksi näkökulmaksi puhuja nosti yrityksen vientitoiminnan ja kasvuhakuisen kulttuurin.
– Tänä päivänä pienikin yritys voi toimia globaalisti, kun digitalisaatio ja verkkokauppa antavat siihen uusia välineitä. Tämä on suuri mahdollisuus pk-yrityksille, hän kannusti muitakin katsomaan laajemmalla perspektiivillä.
– Suomi tarvitsee lisää kasvu- ja vientiyrityksiä, jotka tuovat ulkomailta jaettavaa Suomen kansantalouteen.
Kuudes Profinin esikuvallisuutta korostava tekijä on sen työllistävyys ja seitsemäs onnistunut omistajavaihdos.
– Viimeisenä seikkana haluan vielä nostaa esille esikuvalliset yrittäjäpersoonat. Martti ja Pirjo tekivät aikanaan ja yhä tekevät merkittävää työtä yrittäjinä. Mikko on jatkanut vaikuttavalla tavalla, hän kiitteli yrittäjien rohkeutta, optimistisuutta ja asennetta.
Profin Oy
Profin tunnetaan rakennusalalla etenkin lasiliukuseinistä ja tytäryritys Sydänpuu Ikkunat ja Ovet haastavien restaurointi-ikkunoiden valmistajana.
Profin-konserni työllistää noin 85 työntekijää Pudasjärvellä, Oulussa, Joutsassa, Helsingissä ja Tukholmassa.
Yhtiön budjetoitu liikevaihto vuodelle 2017 on 13 miljoonaa euroa.
Vuoden 2020 liikevaihtotavoite koko konsernille on 25 miljoonaa euroa, josta Pudasjärven Profin- yksikön osuus on 20 miljoonaa.