SYÖTE: Sir David At­ten­bo­rough kuvasi Pu­das­jär­vel­lä sar­jaan­sa – BBC:n sar­jas­sa ollaan ainakin Syöt­teel­lä ja Kuu­sa­mon Kun­ti­vaa­ras­sa: "Ei täl­lai­sen nä­ky­vyy­den os­ta­mi­seen rahat riitä"

URHEILU: Ku­ren­poi­kien edus­tus­jouk­kueel­le jälleen hieno voitto Miesten Fut­sal-Kak­ko­ses­sa

Tilaajille

So­me-kam­pan­join­nin vah­vis­tu­mi­sen pitäisi näkyä kun­ta­vaa­leis­sa eri­tyi­ses­ti nuorten eh­dok­kai­den koh­dal­la

Vaalikoneet ovat tärkeä kampanjaväline, kun äänestäjät etsivät omia arvojaan vastaavia ehdokkaita. Poikkeusolojen kuntavaaleissa selviää, onko korostunut some-kampanjointi suosinut nuoria ehdokkaita.

Verkkoon siirtyvän vaaliviestinnän merkitys on korostunut vaali vaalilta. Erityisen aktiivisia digitaalisilla alustoilla ovat nuoret, mutta viime vuosina myös muiden ikäryhmien some-aktiivisuus on ollut selkeässä kasvussa. Oulun Rotuaarilla on viime päivinä päästy myös perinteisen kampanjoinnin makuun.
Verkkoon siirtyvän vaaliviestinnän merkitys on korostunut vaali vaalilta. Erityisen aktiivisia digitaalisilla alustoilla ovat nuoret, mutta viime vuosina myös muiden ikäryhmien some-aktiivisuus on ollut selkeässä kasvussa. Oulun Rotuaarilla on viime päivinä päästy myös perinteisen kampanjoinnin makuun.
Kuva: Pekka Peura

Median vaalikoneet, sosiaalinen media ja muut digitaaliset alustat ovat korona-ajan poikkeusvaaleissa olleet pakostakin aiempaa merkittävämmässä asemassa, kun äänestäjät ovat hakeneet tietoa ehdokkaista ja puolueista.

Perinteisiä kampanjatilaisuuksia on siirretty nettiin ja kasvokkain tapahtuviin kohtaamisiin päästiin vasta viime aikoina. Selvää on, että verkkopohjainen kampanjointi eteni näissäkin vaaleissa. Lopullinen vastaus siihen, miten pysyvästi korona-ajan digiloikka vaikuttaa vaaliviestintään, selviää myöhemmin.