Kotimaisten luonnonmarjojen kauppa käy vilkkaana, tosin myynti ja ostaminen näyttävät tapahtuvan yhä enemmän Facebookin viestien kautta kuin kasvotusten. Luonnonvarakeskuksen (Luke) erikoistutkija Rainer Peltolan mukaan pienimuotoisempi marjakauppa onkin siirtynyt kasvavissa määrin sosiaalisen median puolelle.
– Moni marjanmyyjä on siirtynyt someen. Marjakauppaa varten löytyy esimerkiksi Facebookista erilaisia ryhmiä, joissa marja vaihtaa omistajaa. Siihen voivat sopia paikkakuntien omat tai vaikka Marjapörssi-nimiset ryhmät. Myös tori.fi:stä löytyy myyjiä ja ostajia, kertoo Peltola.
– Kotimainen marjanpoimija ensin poimii marjat, sitten puhdistaa ja lopuksi myy ne somessa.
Tänä vuonna Peltolan mukaan mustikan keskisato jäi valtakunnallisesti tavanomaisen alapuolelle.