Kolumni

Metsien Suomi – yl­lät­tä­viä­kin, mutta sel­kei­tä fak­ta­vies­te­jä met­sis­tä

Tänä kesänä tuskin kukaan suomalainen voi välttyä huomaamasta metsäalan yhteistä viestintäkampanjaa Metsien Suomea.

Televisoissa, radiossa, lehdissä, ulkomainoksissa ja sosiaalisen median kanavissa metsäalan toimijat herättävät suomalaisia huomaamaan ja keskustelemaan, kuinka laajasti metsät ovat kaikessa tekemisessämme mukana. Se mikä on kaikessa läsnä, tuntuu monesti itsestäänselvyydeltä eikä sitä tule ajatelleeksi. Metsien Suomi haluaa yllättää ja herättää kiinnostusta, mutta ennen kaikkea saada suomalaiset puhumaan metsien kestävän käytön laajoista vaikutuksista yhteiskunnassamme.

Kahdeksanosainen Suomi on metsäläinen -televisiosarja esitettiin vuosi sitten YLE:llä. Sen jaksot, jotka käsittelevät metsää rahasta taiteen kautta rakkauteen, ovat vieläkin katsottavissa Areenassa. Sarjassa kerrotaan miten laajasti metsät kuuluvat jokaisen suomalaisen elämään. Ilman metsiä ei ole suomalaisia. Metsien Suomi -kampanja jatkaa tätä tarinaa lyhemmässä, iskevässä muodossa. Metsät ovat suomalaisuuteen ja suomalaiseen elämäntapaan niin vahvasti kietoutuneita, että moni asia jää huomaamatta. Pitää katsoa kauempaa ja pelkistää, että voi nähdä lähelle.

Koska niin monilla suomalaisilla on vahva tunneside metsiin, on myös yhteiskunnallinen keskustelu metsien käytöstä monesti riippuvaista metsäsuhteesta. Yhteiskunnallisessa keskustelussa jakolinja äärevöityy liian usein hakata vai suojella -asetelmaan. Metsäsuhteessa tunteella on vahva sija. Silloin kun tunne määrittää tekemistä ja reagointia, jäävät faktat usein sivuun.

Metsien Suomi haluaa laajentaa jokaisen suomalaisen metsäsuhdetta kertomalla yllättäviäkin, mutta selkeitä faktaviestejä:

1) Suomessa kaadetun puun tilalle istutetaan neljä uutta.

2) Yli puolet Euroopan suojelumetsistä sijaitsee Suomessa.

3) Suomessa kasvaa yli 50 % enemmän puuta kuin 50 vuotta sitten.

4) Suomessa istutetaan joka vuosi 150 miljoonaa puuta.

5) 75 prosenttia Suomen pinta-alasta on metsää.

6) Suomalainen asuu keskimäärin 700 metrin päässä lähimetsästä.

Yllättävien faktojen lisäksi kampanjan kuvituksella halutaan kertoa, miten metsät näkyvät koko ajan taustalla meille kaikille tärkeissä tapahtumissa. Olimmepa kotona, työssä, vapaa-ajalla, arjessa tai juhlassa ovat metsä ja puupohjaiset tuotteet poikkeuksetta mukana, vaikka emme sitä monestikaan tiedosta. Metsien Suomi haluaa kertoa kuvien avulla, että metsät ovat kaikessa mukana.

Metsien Suomi esittelee tuotteita, joita ei ehkä arvaisi valmistettavan puusta. Tällaisia ovat esimerkiksi kylpyamme tai kipsin korvaava lastoitusmateriaali.

Kampanja antaa myös maistiaisia tulevaisuudesta. Puutuotteilla korvataan jatkossa yhä laajemmin uusiutumattomista luonnonvaroista tehtyjä tuotteita. Se on välttämätöntä, että ilmastonmuutosta ja monimuotoisuuskatoa voidaan globaalisti hillitä. Se on myös välttämätöntä, jotta Suomen kansatalous saadaan tasapainoon. Joka viides kansantalouteen tuleva vientieuro lähtee kannolta.

Kampanjan yhteydessä jaetaan 150 000 maksutonta siemenkiekkoa K-Raudoissa ja Iskun huonekaluliikkeissä. Siemenkiekoilla muistutetaan metsien merkityksestä ilmastonmuutoksen hillinnässä. Kussakin siemenkiekossa on kuusi männyn siementä, joista kuka tahansa voi kasvattaa omat puut ja tehdä siten ilmastoteon. Yksi kylvetty puuntaimi sitoo täysikasvuiseksi kasvaessaan ilmakehästä hiilidioksidia yhtä paljon kuin 5 000 kilometrin ajo tavallisella perheautolla tuottaa.

Laajennetaan metsäsuhdetta liikkumalla ja työskentelemällä metsässä ja seuraamalla Metsien Suomi kampanjaa!