Kult­tuu­ri­mai­nees­sa pa­ran­ta­mis­ta – maa­kun­ta tun­ne­taan lähinnä mu­sii­kis­ta ja ke­sä­fes­ta­reis­ta

Pohjois-Pohjanmaa mielletään kesätapahtumamaakunnaksi. Kiinnostavimpina tapahtumina pidetään muun muassa Qstock- ja Suomipop-festivaaleja.
Pohjois-Pohjanmaa mielletään kesätapahtumamaakunnaksi. Kiinnostavimpina tapahtumina pidetään muun muassa Qstock- ja Suomipop-festivaaleja.
Kuva: Soini Teija

Pohjois-Pohjanmaata ei tunneta kulttuurimaakuntana, osoittaa toukokuussa tehty kulttuuriasenteita ja Pohjois-Pohjanmaan kulttuuritapahtumien mainetta tarkasteleva tutkimus, tiedotetaan Oulun kulttuuritapahtumayhdistykseltä.

– Laadukkaita ja monipuolisia kulttuuritapahtumia on Pohjois-Pohjanmaalla paljon. Pienet toimijamme tekevät kyllä parhaansa markkinoinnissa, mutta tässä on selvästi terhakoitumisen paikka, Oulun kulttuuritapahtumayhdistyksen toiminnanjohtaja Pia Alatorvinen huomauttaa tiedotteessa.

Kun suomalaisilta kysyttiin, onko Pohjois-Pohjanmaa kiinnostava kulttuurimaakuntana, vain 16 % vastasi myöntävästi. Kuitenkin kun vastaajalle lueteltiin lista paikallisista kulttuuritapahtumista, maakunnan kiinnostavuus kasvoi huomattavasti, ja vastaajista 37 % vastasi myöntävästi.

Tutkimuksen mukaan Pohjois-Pohjanmaan kulttuuritapahtumista on useimmin saatu valtakunnallisesti tietoa lehtijutuista, kaverilta ja radiosta. Lisäksi pohjoispohjalaiset saavat tapahtumista tietoa mainoksista. Neljä kymmenestä sanoo, ettei ole saanut tietoa mistään, tai ei osaa ottaa asiaan kantaa. Kyselyssä korostuikin toive saada tietoa tapahtumista.

Tutkimuksen mukaan Pohjois-Pohjanmaa mielletään selvästi valtakunnallisesti tarkasteltuna kesätapahtumamaakunnaksi. Muina ajanjaksoina alkavat tapahtumat ovat lähinnä pohjoispohjalaisten tiedossa. Maakunta tunnetaan lähinnä musiikista ja kesäfestivaaleista.

Kiinnostavimmiksi tapahtumiksi valtakunnallisesti nousevat Qstock, Suomipop-festivaali, Kalajoen juhannus, Ilmakitaransoiton MM-kisat, Nallikari Snow Fest, Bättre Folk, Kalajoen Venetsialaiset, Oulun Taiteiden Yö, Oulun Pride ja Päätaloviikko. Pohjoispohjalaiset itse nostavat kiinnostavimpien listalle myös Lumo Light Festivalin, Oulun Päivät, Koiteli Elää -festivaalin sekä The Irish Festival of Oulun.

– Pohjois-Pohjanmaata ei tunneta niin, että osattaisiin suorilta sijoittaa tapahtumia kartalle, mutta niitä luetellessa alkavat kellot soida. Onhan tässä haastetta meidän alueen tapahtumaviestinnälle, mutta myös matkailu- ja kaupunkimarkkinoinnille, joka voisi enemmän hyödyntää kulttuurikärkiä, toteaa Arctic Pulse -hankkeen projektikoordinaattori Taina Ronkainen tiedotteessa.

Myös tietoisuus Oulun kulttuuripääkaupunkihausta on melko vähäistä Pohjois-Pohjanmaan ulkopuolella. Vain 14 % suomalaisista tiesi, että Oulu on hakemassa Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuonna 2026. Pohjoispohjalaisista sentään 63 % tiesi hausta toukokuussa.

Tutkimus on toteutettu Oulun Kulttuuritapahtumayhdistyksen Elämysten tapahtumamaakunta -hankkeen, Arctic Pulse -hankkeen sekä BusinessOulun tapahtuma- ja markkinointiyksikön toimeksiannosta. Toteutuksesta vastasi Taloustutkimus Oy.